tisdag 19 februari 2013

Efterlysning!!!

I helgen fann jag Mervyn Peakes Titus Tronföljaren samt Slottet Gormenghast på Emmaus. De kostade 50 kr men det visade sig vara ett kap eftersom den enda som säljer hela triologin på bokbörsen tar 890 kronor för dom. Men nu saknas ju tredje delen för mig, Titus rymlingen. Samlingen måste ju vara komplett. Kan egentligen inte tänka mig att lägga så mycket pengar på den, men jag har aldrig sett dom svenska innan så de är förmodligen dyra när de dyker upp. De finns i alla fall billigt på engelska för de som vill läsa dom. Kanske får jag ha sista delen på engelska, men de skulle kännas som ett nederlag. Hittar någon Titus rymlingen inbunden på svenska så hör av er!
Hur är första boken då? Sinnessjuk. Hittills har den ägnat 100 sidor åt att beskriva slottet Gormenghast och alla sjuka existenser som finns där i. Det är ganska underhållande faktiskt. Jag hade älskat den som högläsning när jag var liten. Det är rum fyllda med vita katter, udda ritualer och elaka kökschefer. Allt tyder på att resterande 400 sidor (+ två böcker) kommer att fortsätta i samma stil. Jag förstår att det blivit en fantasyklassiker. Det är en sån udda bok som man bara vill tycka om och förstå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar