onsdag 29 maj 2013

2 gånger dubblegångare

Eftersom jag håller på med en svintjock Thomas Pynchon bok för tillfället så blir skrivandet här ganska sporadiskt. Man jag har i alla fall hunnit parallelläsa två böcker som båda två heter Dubbelgångaren. Den första jag skriven av Dostojevskij och den andra av Jose Saramago. Vi kan börja med Fjodors: febriga ryssar, förväxlingar och ödesdigra etikettsbrott. Kanske inte en av hans bästa rent litterärt men den har helt klart sina poänger och Dostojevskij på gott humör är ju aldrig fel. Hann förresten med hans Vita nätter också, den har undertiteln "en sentimental roman" men är nästan mer av en novell. En romantisk historia som mer liknar en skrivövning en något som han verkligen brann för och ville berätta. Bättre sammanhållen och mer bättre tematiskt genomförd än Dubbelgångaren men mycket tråkigare. Båda böckerna är så klart, trots alla invändningar, mycket läsvärda! Jag bävar inför dagen då jag läst slut på allt Dostojevskij skrivit, vart ska jag då ta mig till?
Jose Saramago däremot... Hans bok Dubbelgångaren är ett riktigt sömnpiller! Hade höga förväntningar på honom, Nobelpristagare och allt! Gillar att hans skriver romaner som så tydligt har ett tema, alla blir blinda, folk slutar dö osv. Dubbelgångartemat är ju också intressant och tål att utvecklas. Men fy satan så trist boken är. Full av ovidkommande detaljer, en otrevlig huvudperson, dialogen är inskriven indirekt återberättad i den löpande texten. Man får inte en andningspaus, bara jämntjockt med tungt, trist berättande. Har lite kvar i boken och jag ska läsa klart den. Som Jay-Z säger:

Yeah Hove is back, life stories told through books
Niggaz actin' like I gave you books, Like I told you read José Saramago. 
No Hove did that so hopefully you won't have to go through that  
I was raised in the pro-jects, roaches and rats
Smokers out back, sellin' they mama's sofa 

Hade även en annan Saramago i bokhyllan som jag inte har läst. Den ska jag genast rensa ut, ty den kommer jag nog aldrig att vilja läsa. Om jag inte får minnesförlust och glömmer bort Dubbelgångaren (fast då är det ju egentligen ännu viktigare att den gallras, så jag inte gör samma misstag igen och måste plåga mig igenom den också).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar