fredag 11 januari 2013

Vad är på gång? Boksläpp!

Nu jävlar har det hänt saker. Sak efter sak blir färdig! Manuset är klart med alla rättningar införda. Det sista jag gjorde (som sig bör) var att ändra slutet. Om jag tar upp planeringen igen så ser det ut såhär:

- Skriva klart manus
- Föra in sista rättningarna
- Läsa manus en sista gång
- Korrekturläsning
- Baksidestext
- Omslag
- Distributionskontakt
- Formalia (ISBN osv.)
- Sättning
- Trycka
- Utskick

Omslaget är klart även jag inte fått det till dropboxen än (saker kan fortfarande skita sig). Måste säga att illustratören verkligen har lyckats. Det är SJUKT SNYGGT. Imorgon kommer sättaren hem till mig för att börja fixa med texten. Kanske borde jag fira ikväll men jag är ärligt talat mer sugen på att inte vara bakfull imorgon. Många beslut kring typsnitt och marginaler skall göras. Som vanligt vill jag ha en klassisk design för man kan inte kosta på sig att flumma ut när man inte har ett stort förlag i ryggen. Obehaglig regel: ju mindre förlag desto mindre trovärdighet och därför större behov av mer "normal" design. En bok måste kunna åldras med värdighet och varje gång jag ser en roman med tidsdaterad sättning ryser jag. Hade en 90-tals designad version av Helen Zahavis "Dirty Weekend" som jag var tvungen att byta ut bara av den anledningen. "Dirty Weekend" är förövrigt en anarkafeministisk klassiker, väl värd att läsa. Jag gillar böcker om hämnd och det är även ett genomgående tema i nya boken. Alla Sverigedemokrater kan börja gömma sig nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar