fredag 14 december 2012

Den tidigaste planeringen

Det var ju tänkt att detta skulle vara en processblogg kring mitt nya boksläpp men eftersom jag bara går och väntar på omslag och korrektur för tillfället så kan jag inte skriva så mycket om det. Istället har jag börjat skissa på nästa bok och det är ju också en process. En helt fantastiskt rolig process! I det stadiet jag är nu samlar jag bara in teman, personer och miljöer som jag sedan ska koka ihop till en historia. En väldigt kreativ fas där man bara testar att köra ihop olika idéer se vad som händer och leta efter röda trådar. Har jag har tillräckligt många olika ingredienser så kan jag börja skriva in allt i en kapitelöversikt. Några ord om vad som ska hända eller vilken stämning som kapitlet ska ge. Jag letade efter min gamla Bollkastaröversikt men det verkar som jag slängt den. Hittade bara en innehållsförteckning som inte kom med i boken. Svårt för en utomstående att förstå vad det betyder men själv förstår jag exakt vad jag tänkte. I första kapitlet sätts scenen för boken och huvudpersonen (tivolit) presenteras via tivolifamiljens överhuvud. Kapitel två presenteras de andra huvudpersonerna och jag får chansen att använda ordet "kiwihjälm", kapitel tre innehåller bakgrund osv. För mig är det väldigt viktigt att ha en tydlig idé med varje kapitel och en översikt. Inte minst eftersom jag måste kunna byta plats på olika kapitel för att få rätt rytm i berättelsen. Det blir alltid så jag håller på att byta plats på kapitlen in i det sista. I nya manuset var det sista jag gjorde innan jag skickade iväg det på slutkorrektur att flytta ett kapitel. Genom översikt får man rörlighet och blir inte fast i gamla ideér.
 
Del I.

Kapitel I. Scenen
Kapitel II. Kiwihjälm
Kapitel III. Grundbulten
Kapitel IV. Bestens hjärta
Kapitel V. Bestens svans
Kapitel VI. Farbror
Kapitel VII. Rökverk
Kapitel VIII. Arbete
Kapitel IX. Stöld
Kapitel X. Kärlek
Kapitel XI. Downsizing
Kapitel XII. Fördelning
Kapitel XIII. Djur
Kapitel XIV. Död

Del II.

Kapitel I. Biltur
Kapitel II. Profeten Muhammed
Kapitel III. Tillsammans
Kapitel IV. Nedstigning
Kapitel V. Mårran
Kapitel VI. Bertil
Kapitel VII. Tröjan
Kapitel VIII. Brevet
Kapitel IX. Kassa
Kapitel X. Mecka
Kapitel XI. Uppnystandet
Kapitel XII. Avslut
Kapitel XIII. Fortsättning




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar