onsdag 12 december 2012

Marknadsföringstaktik (vidrigt ord - jag vet!)

När Bollkastaren skulle släppas kollade jag runt på bokbloggar för att hitta någon som kanske skulle vara intresserad av att läsa och skriva om boken. Efter som de flesta mest sysslar med att okritiskt marknadsföra recensionsexemplar av nästa svenska deckare var det svårt att hitta. Men jag hittade en bloggare som jag letade upp en adress till och skickade en bok. Hon som skrev verkade vara sympatisk och någon som verkligen skulle kunna uppskatta boken och skriva något vettigt. Men istället för ett tips eller en recension skrev hon ett surt inlägg om att folk skickade skit till henne som hon inte bett om. Ungefär: "Vad får folk att tro att jag vill läsa det dom skickar till mig. Viktor, din bok är så långt ner på min läslista att den typ inte existerar. Kanske om tusen år. Är det någon annan som vill ha den så skickar jag vidare den", (hittar inte bloggen nu när jag letar så det är inte ett direkt citat). Efter som man lätt är lite känslig kring det man har skrivit är det svårt att ta lätt på en sån diss även personen inte har läst det man skrivit. Där och då insåg jag än mer vikten av ödmjukhet. Vilket leder till varför jag skriver det här: jag fick nämligen ett mail här om dagen med ett bokmanus bifogat. Nu sitter jag här med makt att hypa eller dissa någons blod, svett och tårar!
Boken är skriven av någon Peter Larsson som jag inte känner till eller har träffat vad jag vet. Den heter Judas testamente och verkar vara något liknande Da Vinci koden. Jag har bara skummat i den nu så jag kan inte ge den något direkt omdöme för ärligt talat förstår jag hur bloggaren som dissade mig tänkte. Jag har så sjukt mycket jag vill läsa att jag inte direkt kastar mig över PDF:en som bifogades. Det är möjligt att det är ett mästerverk men jag är inte så intresserad av genren och författaren känner jag som sagt inte till.
Så vad blir det för lärdom av allt detta. Det bästa måste utan tvekan vara att höra av sig först, berätta lite om vad tanken med det man skrivit är och varför bloggaren skulle vilja skriva om det på sin blogg/i sin tidning odl. Så slipper man bli dissad och ingen tid eller porto förslösas i onödan. En sida som jag kommer höra av mig till när det närmar sig boksläpp är t ex Swedish Zombie som ofta kommer med sjuka tips som man inte ser på andra ställen.

2 kommentarer:

  1. Vilken överdriven reaktion. Men det är nog smart att kolla med vederbörande innan man skickar en bok, så slipper författaren slösa bort recex i onödan. Och maila runt eböcker ska man nog inte heller göra hur som helst... det skapar nog en spamkänsla kring boken.

    Ps: du är välkommen att höra av dig när boken är färdig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh, så trevligt! Jag skickar ett mail innan som sig bör...

      Radera