måndag 31 december 2012

Blasfemi bland de levande döda

Äntligen har jag fått tillbaka korrekturläsningen av manuset! (Det är fint att börja en mening med "Äntligen", Selma Lagerlöf gjorde det i Görsta Berlings saga "Äntligen, stod prästen i predikstolen" och jag snodde det till inledningen till kapitel 14 i Bollkastaren "Äntligen stod punkaren bakom disken på café Glassfabriken och sträckte fram sin tatuerade hand för att lämna växeln.") Hur som helst: äntligen är det tillbaka och jag kan fortsätta mitt arbete med att få ut boken. Just korrekturläsning är extremt viktigt. Man kan ganska ofta se hur självpublicerade böcker eller böcker från små förlag drabbas av små dissar om korrektur och redigering i bibliotekens inköpshäften. När man ser det så vet man att det förmodligen är en bok som främst angår de närmast sörjande. Recensionerna i inköpshäftena är väldigt sällan rakt ut negativa och försöker hålla en objektiv stil. Därför tränas man att läsa mellan raderna för att upptäcka vad som är ordentligt genomarbetat och värt att köpa in. Ibland kan man känna sig som en kodknäckare, på väg att dechiffrera hemliga meddelanden (ja, jag leker spion på jobbet. Gör inte alla det?). Så därför, för att undvika att lektörer och recensenter petar in kommentarer bokens produktion, måste korrekturen vara extremt noggrant gjord. Och det är gjort nu. Det har tagit lång till att hitta rätt person för jobbet. De flesta som tror sig kunna läsa korrektur ordentligt kan det inte (däribland jag själv). Att ha många personer som läser lite korrektur var är inte heller någon bra idé. Dels kommer du bli less på ditt manus när du för in ändringar för 1000 gången och alldeles för många kommer att ha läst ditt ofärdiga manus. De kanske är positiva och kommer tala gott om din bok ändå men du behöver folk som hypar boken när den väl finns tillgänglig att köpa.

Jag har förresten kommit på vad som stört mig så med Max Brooks "Världskrig Z": det är en zombiekatastrof roman som slutar lyckligt! Visst, man behöver inte följa alla mallar men på något sätt blir det ändå skevt. Man kan ju lämna lite hopp om någon karaktär men att mänskligheten överlever zombiekatastrofen det är blasfemi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar