måndag 3 december 2012

Olika sätt att göra det på

Musik och skrivande. De flesta som skriver verkar inte vilja lyssna på någon musik medan de skriver. Den enda jag har hittat som säger annorlunda är Stephen King som i sin Att skriva : en hantverkares memoarer berättar att han brukar/brukade lyssna på hårdrock på enormt hög volym när han skriver. Kanske är det därför han ibland inleder sina romaner med tveksamma citat ur rockstexter (den utmärkta Pestens tid inleds med citat ur låtar med Bruce Springsteen, Blue Oyster Cult OCH Bob Dylan). Själv lyssnar jag nästan bara på instrumental musik på låg volym. Mest för att dränka andra eventuellt mer störande ljud och komma in någon slags meditativt "work-mode". Den nya boken har i alla fall främst kommit till under tiden jag lyssnat på:

Salem "King Night"
Múm (alla skivor med Múm)
Taken By Trees "East of Eden"
The Tough Alliance "Escaping your Ambitions"

Det tog mig lång tid att experimentera mig fram dessa skivor och jag kommer inte att överge dom än, även jag börjat experimentera med att jobba till dub på senare tiden. Jag tror inte det funkar så men om jag lyckats skriva en bok som låter som Salem så skulle jag bli sjukt nöjd. Här kommer ett spår från skivan tillsammans med bisarra klipp ur filmen Dune (bra bok, mäktig film!):



För övrigt är att göra listan uppdaterad! Nu har jag gjort rättningarna klart och läst den igen. Nu är det hög tid för en seriös korrekturläsning. Men det återkommer jag till vid ett senare tillfälle!

- Skriva klart manus
- Föra in sista rättningarna
- Läsa manus en sista gång
- Korrekturläsning (av proffs)
- Baksidestext
- Omslag
- Distributionskontakt
- Formalia (ISBN osv.)
- Sättning
- Trycka
- Utskick

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar