onsdag 21 november 2012

Hur lång är en bok?

Jag vet att jag hade vissa problem med denna fråga innan jag började skriva. Då räknade jag ord i rader x rader x sidor för att få fram siffror. Nu har jag lite mer att gå på och kan dela med mig av detta. Först och främst går det att trycka och tänja textmassan väldigt mycket. Så egentligen går det inte att säga. Ett slags grundmått är väl att upp till 50 sidor är det en novell, 50-100 sidor är det lite problematiskt och över 100 sidor är det en roman.

En slags grundprincip är att om du skriver i storlek 12, 1,5 i radavstånd (detta är skrivstandard – använd det), så blir varje manussida inte riktigt två boksidor. Så en bok blir, i sidor, ditt manus x två.

Det innebär ju då att de 41 118 orden, 233 262 bokstäver och mellanslag, som jag skrivit kommer att bli en bok på typ 220 sidor. Helst hade jag velat skriva en 1000 sidor lång bok men det får bli nästa gång.

Eftersom boknörderi kan vara lite trist och jag uppskattar att du läser min blogg så postar jag också veckan bästa låt. Kom igen, upp och dansa!




Förresten håller jag på med Mo Yans Ximen Nao och hans sju liv en bok som jag utan tvekan kommer att vilja återkomma till här. Den är mycket intressant (och skitlång), hittills är det mycket språket som imponerar. Den är skriven i en slags självklar poetisk stil som är väldigt underhållande att läsa. Så här kan det t ex låta:

"Han hette Pang Hu – Den enorma tigern – och han hade ansikte som en dadel och ögon som stjärnor."

När jag läser något sånt måste jag stanna upp och tänka efter. Va fan, hur ser människan ut? Men så länge det inte känns för utstuderat så gillar jag det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar