söndag 18 november 2012

Mitt förflutna, upprepat

Oftast vet man inte vad behållningen kommer att vara när man hittar en bok. Härom veckan hittade jag en helt knasig bok med science fiction teckningar av Rodney Matthews. Last ship home heter den och är full av riktigt knäppa bilder. Texten i boken är som en bedrövligt dåligt skriven reklamtext för tecknaren. Helt ovärd. Men det hade smugit sig in ett citat från Mearvyn Peake:s Gormenghast-triologi. När karaktären Crabcalf, ensam och bedrövad, ligger i en grotta med sin "Great novel"  omkring sig. Hans bok släpptes för 30 år sedan och sålde bara 12 exemplar. Så här beskrivs det:

"He lay with his past beside him, beneath him and at his head: his past, five hundred times repeated, covered with dust and silver-fish. His head, like Jacob´s on the famous stone, rested against the volumes of lost breath. The ladder from his miserable bed reached up to Heaven. But there were no angels."

Mycket fint tycker jag. Det får mig självklart att tänka på lådorna med Bollkastaren som står i källaren. Det är inte så att boken floppade. Den har i dagsläget sålt ca 500 ex och det får man väl vara nöjd med. Men likväl ligger även mitt förflutna i lådor, upprepat typ 500 gånger, täckt av damm. Jag antar att det ödet är alla skrivande personers mardröm och anledningen att många inte vill publicera det dom skriver själva. Men nu finns det ju Print on demand som är riktigt billigt och bra. Jag har kollat upp olika tryckerier och kommer publicera hela listan här samtidigt som jag skickar till tryck.

Här kommer lite sjuka bilder från Last ship home:

Jag slår vad om att det är människokött i grytan. Det måste det bara vara.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar